ADUAN AWAM

Wakil PVD Muar memberi khidmat nasihat kepada pengusaha

       
Aduan awam merupakan sebahagian daripada Regulatori dimana setiap aduan awam yang diterima daripada orang awam akan diproses untuk tindakan lanjut. Terdapat 5 cara  aduan diterima oleh PVDM
  Surat Rasmi
  Surat Tidak Rasmi
  Telepon
  Saluran Multimedia
   Hadir Sendiri  Ke Pejabat       

     Setiap borang aduan yang diiterima akan disalurkan ke bahagian regulatori untuk diambil tindakan dengan segera. Setiap aduan yang telah didaftarkan akan diambil tindakan dalam masa  24 jam waktu bekerja dan juga bergantung dengan kerjasama dengan pengadu. Terdapat 2 jenis ketegori aduan iaitu.
 Aduan awam berpunca daripada haiwan yang tidak terkawal sehingga mengganggu ketenterama awam.
•  Aduan berkaitan dengan kacau ganggu hasil daripada aktiviti ternakan.

     Bagi mengesan permasalahan sama ada hasil daripada aktiviti ternakan atau pun berpunca daripada haiwan yang berkeliaran sehingga mengganggu ketenteraman awam. 

Setiap borang aduan yang diiterima akan disalurkan ke bahagian regulatori untuk diambil tindakan dengan segera. Setiap aduan yang telah didaftarkan akan diambil tindakan dalam masa  24 jam waktu bekerja dan juga bergantung dengan kerjasama dengan pengadu. Terdapat 2 jenis ketegori aduan iaitu.

   i. Aduan awam berpunca daripada haiwan yang tidak             terkawal sehingga mengganggu ketenterama awam.

  ii. Aduan berkaitan dengan kacau ganggu hasil daripada        aktiviti ternakan.




        Bagi mengesan permasalahan sama ada hasil daripada aktiviti ternakan atau pun berpunca daripada haiwan yang berkeliaran sehingga mengganggu ketenteraman awam

        Pada tahun 2017 kadar aduan awam telah menurun berbanding dengan tahun 2016. ini didorang oleh faktor pemeriksaan yang kerap ke ladang-ladang yang sering menimbulkan masalah . Ladang yang telah dikenal pasti akan dipantau secara berterusan dan berjadual. Taklimat/kursus atau rundingcara akan diberikan sehingga masalah yang dihadapi oleh pengusaha-pengusaha selesai.